.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جنگل ابر منطقه امن می شود

مدیر کل دفتر جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلهای ایران ضمن رد ادعای ارائه مجوز عبور جاده از دل جنگل ابر از سوی این سازمان و سازمان محیط زیست از تشکیل کمیته ای برای اعلام این جنگل به عنوان منطقه ای "امن" خبر داد.

دکتر پیمان یوسفی آذر گفت: از یکسال پیش طی پیشنهادی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به سازمان جنگلها ارائه شد، موضوع تعیین جنگل ابر به عنوان منطقه ای حفاظت شده مطرح شد که این پیشنهاد به دلیل موقعیت ویژه و غنای اکولوژیک این منطقه زیست محیطی و همینطور توجه به تمام مسائل مربوط به حیات وحش مورد بررسی قرار گرفت و تا 2 ماه آینده این منطقه رسما به عنوان منطقه امن اعلام می شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت جنگلها افزود: با تشکیل کمیته ای ویژه نه تنها قرار شد این منطقه به عنوان منطقه ای حفاظت شده اعلام شود بلکه کمیته مشترک سازمان جنگلها و محیط زیست به این نتیجه رسید که این منطقه را با یک درجه اهمیت بیشتر به عنوان منطقه ای امن معرفی کند تا حفاظت از آن به نحوی باشد که حتی افراد معمولی در برخی مناطق بدون مجوز حق عبور و مرور هم نداشته باشند.

یوسفی آذر، نادر بودن جنگل ابر و ویژگی منحصربفرد رویشی این منطقه را به عنوان دلیلی برای مراقبت بیشتر این جنگل اعلام و تاکید کرد: منطقه ابر در تلاقی دو ناحیه رویشی ایرانی تورانی و یورو سیبری قرار گرفته که توانسته کیفیت رویش در این منطقه را تا بالاترین سطح افزایش دهد و جنگل ابر را به منطقه ای اکوتن تبدیل کند.

به عقیده کارشناسان و متخصصان جنگلها و محیط زیست، منطقه امن به مناطقی اطلاق می شود که از لحاظ تنوع زیستی، گونه های وحش و گیاهی شرایط خاص و منحصربفردی داشته و نیاز به حفاظت و نگهداری ویژه داشته باشد. برای نمونه در برخی از مناطق که پرندگان تخم گذاری می کنند و یا درختانی مثل ارسها تخم افشانی و بذرپاشی می کنند و یا حیوانات وحشی پناه می گیرند، نیاز به حفاظت ویژه بوجود می آید تا از گذر انسان و آسیب به حیات این گونه ها پرهیز شود.

مدیر کل دفتر جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلهای ایران در پاسخ به اظهارات نماینده مردم شاهرود در مجلس که نسبت به مخالفتهای صورت گرفته با انتقال جاده از جنگلهای ابر انتقاد کرده بود، اضافه کرد: هیچ مجوزی از سوی سازمانهای مسئول به هیچ نهاد اجرایی دولتی صادر نشده است.

کاظم جلالی گفته بود: این جاده 20 سال پشتوانه مطالعاتی دارد و در دولت احمدی نژاد نیز چهار مصوبه داشته است و در جلسات مشترک با روسای سازمان محیط زیست و جنگلها آنها تنها خواستار رعایت ارزایابیهای زیست محیطی بودند و مخالفتی با کشیدن جاده نداشتند.

با این حال در چند روز گذشته مردم به فشارها برای تخریب و راهسازی در جنگل ابر شاهرود اعتراض کرده و در بیانیه ای تحت عنوان "مواضع تجمع مردمی در حمایت از جنگل ابر" نسبت به احتمال نفوذ مافیای زمین و چوب برای تخریب این جنگل هشدار دادند.

در این بیانیه آمده است: "از رئیس جمهوری محترم، هیئت دولت، مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور و ... می خواهیم به مسئولیت خود در قبال حفاظت از میراث طبیعی ارزشمندمان عمل نمائید و پاسخگوی نسلهای آینده باشید و به رای و نظر کارشناسان دلسوز و متعهد کشور احترام بگذارید."

با این حال پیش از این رئیس سازمان محیط زیست به مهر گفته است: اگر مسیر جاده سازی در جنگل ابر مسیری روستایی است و برای دسترسی محلی ساخته شده چرا باید این جاده چهار بانده شود؟ با این حال سازمان محیط زیست به دلیل خاصیت نظارتی و حکومتی و سازمان منابع طبیعی به خاطر اینکه مالک این جنگلها هستند جلوی هر نوع فعالیتی در آینده را می گیرند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.129 seconds.